بازديدها
تعداد بازديد اين صفحه: 407954
تعداد بازديد کنندگان سايت: 66249658 تعداد بازديد زيرپورتال: 1572479 اين زيرپورتال امروز: 222 سایت در امروز: 41751 اين صفحه امروز: 50 دريافت RSS در امروز: 75 دريافت RSS صفحه: 2
خبرهای ویژه
it
ضرورت جهاد سايبر و امنيت ملي

رورت جهاد سايبر و امنيت ملي

امروزه ضرورت فعل "جهاد" هم به عنوان يك واجب ديني و هم به عنوان يكي از چهار ركن اساسي ايمان بنا به گفته امير مومنان حضرت علي (ع)(1)، در جوامع اسلامي اثبات شده و هر چه زمان مي گذرد مي بينيم بدون اجرايي كردن جهاد در برخي شرايط حساس و بحراني در طول تاريخ به ويژه در انقلاب هاي اخير خاورميانه كه همگي رنگ و بوي اسلامي داشته اند، گذر از يك موقعيت حساس ممكن نمي شد. وجوب اين امر خود را رفته رفته به دولت هاي اسلامي و غير اسلامي نشان داده است. موضوع جهاد در دين ما به موقعيت يا شرايط خاصي محدود نشده و در واقع در هر مقطعي از تاريخ، بنا به صورت و احوال خاص آن زمان، پياده سازي جهاد، شكل جديدي به خود مي گيرد.
 
حال در دنياي جديد كه مانوئل كستلز، نظريه پرداز علم ارتباطات از آن به جامعه شبكه اي ياد مي كند، تمام يا بخشي از اركان زندگي بشر شكل مجازي به خود گرفته است و در اين جوامع فراصنعتي و نيمه صنعتي كه حتي جنگ و صلح ملل هم تابعي از فضاي مجازي شده است، شكاف هاي سايبري براي تهديد امنيت ملي كشورها وجود دارد. چون مي دانيم هر تكنولوژي باخود در كنار نقاط بالفعل سودمند به طور قطع نقاط بالقوه تهديد كننده به همراه دارد. پس هم ضرورت عقلي و هم ضرورت فقهي ايجاب مي كند به منظور دفاع از امنيت داخلي، هر نقطه اي كه پتانسيل آسيب رساني را داشته باشد، كور شود.
در اين مقاله به بايستگي هاي اجرايي كردن جهاد در عرصه مجازي پس از توضيح و تفسير ضرورت آن در دين اسلام و در كلام قرآن مي پردازيم. 
 
جهاد
جهاد از ريشه "جهد" مي باشد و از نظر لغوي به معناي كارزار كردن و جنگيدن در راه حق است و به عبارتي به معناي جنگ ديني و مذهبي از آن تعبير مي شود. در جاي جاي دين مبين اسلام به كرات به لزوم جهاد برخورد مي كنيم. همانطور كه قرآن كريم به طور صريح پاداش و اجر جهادكنندگان در راه خدا را هدايت معرفي مي كند و مي فرمايد: " الذين جاهدوا فينا، لنهدينهم سبلنا" (2) همچنين اميرمومنان به عنوان يكي از جلوه هاي بارز جهادگري در خصوص ضرورت جهاد در دين اسلام مي فرمايد: " جهاد، لباس تقوا و سپر مطمئن خداوند است و ترك جهاد خداوند لباس ذلت و خواري بر او مي پوشاند."(3) 
بنابراين مي توان گفت جهاد از منظر قرآن كريم و بزرگان دين ما، در هر عرصه اي ضروري و لازم دانسته شده است و هيچ موقعيتي كه امنيت را چه در بعد رو ساختي و چه زيرساختي تهديد كند، از قاعده جهاد مستثني نشده است و حفظ اصالت كلمه جهاد مهمترين مسئله بوده است كه در هر دوره اي بايد متناسب با مقتضيات آن دوره، به مرحله عمل درآيد.
 
جهاد سايبر
در شرايط فعلي توانايي تدافعي و تهاجمي كشورها، در حوزه سايبر و حملات سايبري، يكي از شاخصه هاي برتري در جنگ الكترونيك محسوب مي شود. اين جنگ ها كه زمان مشخصي ندارند و در واقع مولفه هاي زماني و مكاني براي آن ها تعريف نشده است، امنيت ملي يك كشور را نشانه مي روند. به طور كلي حملات سايبري نسبت به حملات فيزيكي براي مهاجم، سه مزيت كلي دارند: 1- نامشخص بودن زمان 2- ناشناس بودن و 3- هزينه بسيار اندك.
بنابراين كشور در حال توسعه اي مثل ايران كه در ابعاد سياسي، اقتصادي و اجتماعي-فرهنگي و نيز هسته اي با وجود شرايط تحريم از سوي برخي كشورها، تلاش در جهت مقاومت و ايستادگي ملي و خود اتكايي دارد، به طور حتم يكي از بخش هاي زير ساختي آن يعني حوزه سايبر مورد تهاجم شبكه هاي اسرائيلي و غربي قرار مي گيرد. در واقع در راس حملات سايبري كه به ايران صورت مي گيرد، آمريكا و اسرائيل به عنوان دو منشا اصلي قرار دارند كه با هدف تضعيف و يا متوقف سازي برنامه هاي حياتي و منابع ملي مان دست به اقدامات تخريبي مي زنند.
بر اساس نظر كارشناسان غربي، ايران يكي از كشورهاي موفق در زمينه دفاع عليه حملات سايبري بوده است. به طور مثال حملات كمرشكن سايبري ايران عليه تاسيسات هسته اي آمريكا در سال 89، خنثي سازي ورود ويروس WIPER به سايت برخي وزارتخانه ها در سال جاري و يا موفقيت اخير ايران در توان كنترل پهپاد RQ170 آمريكايي مصداق بارز اين موضوع بوده است. به عبارتي در نبرد الكترونيك، برخلاف نبرد فيزيكي ديگر مردم كشورها به تنهايي مورد حمله قرار نمي گيرند، چرا كه امروزه بخش عظيمي از منابع اقتصادي، اطلاعاتي و امنيتي كشورها به صورت ذخايري با قابليت هك، مورد تهاجم قرار مي گيرد و رها كردن حفاظت از اين منابع، ضرر بزرگي به دارايي هاي يك كشور مي زند. 
بنابراين جهاد سايبر برابر است با انتفاضه در فضاي مجازي. پس با توجه به اينكه مسئله جهاد به دو قسم عيني و كفايي مشخص مي شود، بايد گفت جهاد سايبري يك واجب عيني است؛ يعني جهادي كه با ورود تك تك افراد به محيط مجازي، چه حقيقي و چه حقوقي ضرورت اين حراست بر او واجب مي شود و وي به عنوان يك مسلمان مكلف به مبارزه با عين ضد ديني و ضد اسلامي مي گردد.
 
امنيت ملي
مفهوم امنيت ملي به عنوان يك تركيب، اصطلاحي جديد و يك حوزه مطالعاتي غربي و نسبتاً آمريكايي مي باشد كه پس از جنگ جهاني دوم مطرح شد. امنيت ملي به طور كلي عبارتست از اينكه يك ملت بدون قرارگيري در شرايط جنگ، مجبور به فدا كردن ارزش هاي خود نباشد و نيز حفاظت يك ملت از كليه حملات و مصون نگه داشتن تمامي فعاليت ها از جريان هاي ويران كننده داخلي و خارجي مي باشد. امنيت مفهومي ست كه ابعاد دو گانه عيني-ذهني دارد. 
امنيت از لحاظ ملي داراي 5 بعد مي باشد كه شامل: نظامي، اقتصادي، اجتماعي-فرهنگي، سياسي و منابع-محيطي است. اما بايد به اين نكته هم اشاره كرد كه تا تهديد نباشد، اهميت امنيت معلوم نمي شود. يعني تا تهديد نظامي نداشته باشيم، امنيت نظامي در پي آن نمي آيد. به اين ترتيب منابع تهديد هم 5 منبع معرفي مي گردند. گفتني است اغلب حملات سايبري با هدف ضرباتي صورت مي گيرند كه موقعيت سياسي كشور را در نهايت متزلزل كنند. يكي از مولفه هاي تامين امنيت ملي در بعد سياسي از منظر بنيان گذار انقلاب اسلامي مسئله "ايستادگي در برابر متجاوزان" است. ايشان مي فرمايند: " تجاوز به هيچ كشوري نخواهيم كرد و نبايد بكنيم، لكن از تجاوز ديگران هم بايد جلوگيري كنيم." (4)
 
علاوه بر اين حراست از زيرساخت هاي حياتي كشور در چارچوب امنيت ملي قرار مي گيرد. البته اين پاسداري تنها به ابعاد ملموس و فيزيكي محدود نمي شوند بلكه امروزه با توجه به نياز مبرم جوامع به حوزه فضاي مجازي، بخش عظيمي از سرمايه گذاري هاي ملي در اين زيرساخت صورت مي گيرد و شايد بتوان گفت مراقبت از اين زيرسازه، اساسي تر، جدي تر و نيازمند توجه به مراتب بيشتر از ساير حوزه هاي فيزيكي مي باشد. 
بنابراين به طور خلاصه بايد گفت امروزه مي بايست رويكرد نرم افزاري به مسئله امنيت ملي داشته باشيم. اين رويكرد برخلاف رويكرد كلاسيك كه تنها به مراجع تهديد كننده خارجي و بعد صرفاً نظامي تهديد و آسيب رسان توجه دارد، به ابعاد اقتصادي، زيست محيطي، دانايي، كارآمدي سياسي و مشروعيت سياسي توجه دارد. اين به مثابه همان سفارش حضرت علي (ع) در باب فرزند زمان خود بودن است.
 
راهبرد
در نبرد پنهاني كه غرب عليه امنيت ملي كشورمان به راه انداخته است و اساساً شبيه يك سناريو است، به قطع يقين مي دانيم كه دود اين آتش به چشمان همان روباه پير مي رود اما من و شما به عنوان يك كاربر چه وظيفه اي داريم؟ آنچه مسلم است هر كاربر فضاي مجازي، در قبال اطلاعاتي كه از اين فضا دريافت مي كند، خواه نا خواه اطلاعاتي به صورت رد پا در اختيار كلان شبكه ها قرار مي دهد كه چه بسا ممكن است منافع ملي را تهديد كند. يك كاربر در خفيف ترين حالت، ممكن است كمك به انتشار يك مسئله ضد اخلاقي و ضد ديني در فضاي مجازي كند. جهاد ما از مقابله با پورنوگرافي و ابتذال اخلاقي در فضاي مجازي گرفته تا تبادل اطلاعات به افراد بيگانه و تسهيل مسير ضربه زننده نظامي، سياسي و اجتماعي-فرهنگي را دربر مي¬گيرد.
بنابراين راهكاري كه پيشنهاد مي شود، تدوين استراتژي هايي است كه به منظور حفظ و ارتقاي ملي در بعد سايبري و در لايه هاي مختلف نظامي، اقتصادي، سياسي و انساني طراحي و پايه گذاري شود. به هر حال تداوم فعاليت هاي مبتني بر توطئه هاي غربي ضد اسلامي در عرصه سايبر مي تواند تهديدات را خنثي نمايد و بر ظرفيت ها و حوزه هاي تاثيرگذاري ايران در عرصه داخلي و بين المللي بيفزايد.
 
منابع:
1- نهج البلاغه حضرت علي (عليه السلام)، حكمت 31.
2- قرآن كريم، سوره مباركه عنكبوت، آيه 69.
3- نهج البلاغه حضرت علي (عليه السلام)، خطبه 27.
4- صحيفه امام خميني(ره)، موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني (ره)، ج 14، ص 82.
ارسال: فرزانه شريفي ، كارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعي
 
منبع: پايگاه اطلاع‌رساني پليس فتا
تمامی حقوق این سایت محفوظ و متعلق به سازمان دامپزشکی کشور است